Misschien ben je nog maar recent begonnen met kaarsen of keramiek maken en wil je deze aan de man brengen? Of ben je vrijwilliger in een vereniging en wil je meer zichtbaarheid geven aan je activiteiten? Dan kun je sowieso beter inzetten op reclame. Dat kan vandaag gemakkelijk via sociale media, maar er zijn ook efficiëntere manieren om klanten aan je te binden. Lees hier hoe je dat doet.
Kortingen
Als je een klantenbestand hebt opgebouwd, kan je klanten aan jou binden. Dit kan op vele manieren. Een klantenkaart is daar een klassiek voorbeeld van, dat nog steeds zijn vruchten afwerpt. Wanneer je bijvoorbeeld bij tien stempels tien euro korting geeft, zal de klant geneigd zijn om de kaart vol te krijgen, zodat hij van de korting kan genieten. Werk je liever niet met klantenkaarten, dan kan je bijvoorbeeld een tegoedbon uitschrijven van vijf procent op de totale aankoopprijs. Op die manier lok je de klant om terug te komen en zijn opgebouwde korting in te ruilen bij een nieuwe aankoop.
Belonen
Je trouwe klanten of leden in de watten leggen, is zeker iets wat je niet uit het oog mag verliezen. Stuur ze een mailtje waarin je ze bedankt en geef ze bijvoorbeeld een kortingscode waarmee ze online korting kunnen scoren wanneer ze iets bij je bestellen. Of geef ze korting op de volgende activiteit die jullie organiseren. Bestaat je zaak of vereniging één jaar en wil je dit vieren met je klanten of leden, ga dan zeker eens kijken om relatiegeschenken te bedrukken met het logo en een slogan. Geef hen het geschenk om jullie bestaan te vieren. Op die manier zal je klanten of leden belonen voor hun trouw en er tegelijkertijd voor zorgen dat ze terugkeren naar je zaak of vereniging.
Wat die relatiegeschenken dan zoal zijn, hangt af van jouw persoonlijke voorkeur. Het kan gaan van een bedrukte drinkfles tot schrijfwaren. Kies voor een gadget dat goed aansluit bij waar jij dagelijks mee bezig bent in je zaak. Op die manier zal de klant gemakkelijker de link leggen tussen het gadget en jouw zaak. Laat je pennen bedrukken met je logo en een slogan, dan mag je er zeker van zijn dat deze niet in de vuilbak zal belanden. Het is immers een gebruiksvoorwerp dat handig is en zeker gebruikt zal worden.
Zichtbaarheid
Een duidelijke website blijft een belangrijke factor in de communicatie over je zaak of je vereniging. Zorg ervoor dat je steeds up-to-date informatie geeft op je website en gebruik ook de sociale media kanalen om je klanten en leden op de hoogte te brengen. Het is vandaag cruciaal om online aanwezig te zijn en je kenbaar te maken om zo elke dag een optimale zichtbaarheid te creëren voor je klanten of leden.
Nick Van Ranst
Laatste berichten van Nick Van Ranst (toon alles)
- Hoe kan pralaya yoga jouw leven boosten? - 16 augustus, 2024
- Hoe efficiënt thuiswerken? - 12 augustus, 2024
- Hoe kan je haaruitval tegengaan? - 26 juli, 2024
- Ontdek de spannende wereld van online gokken - 26 juli, 2024
- Hoe kies je de beste ramen voor jouw huis? - 14 juli, 2024