Een team dat goed overeenkomt en dat zich als één blok achter belangrijke projecten schaart, dat is toch waar elke werkgever van droomt? Elke collega heeft echter een andere persoonlijkheid. Dat zorgt enerzijds voor fun in het team, maar anderzijds kunnen er ook frustraties en discussies ontstaan. Op zoek naar tips om de teamspirit te verbeteren? In dit artikel lees je er alles over.
Groepsactiviteiten
Je zit gemiddeld 7 à 8 uur met je collega’s op kantoor. Dan wil je wel eens over iets anders praten dan het werk. Het is fijn om elkaar beter te leren kennen tijdens de lunch of tijdens een activiteit na de werkuren. Af en toe een groepsactiviteit organiseren is dan ook een leuk idee. Dat hoeft niks groots te zijn, op donderdagavond een aperitiefje is al een toffe activiteit. Met een glaasje wijn erbij, wordt de sfeer meteen wat losser en leer je elkaar echt beter kennen. Zeker als je bedrijf het hybride werken-principe hanteert, is het fijn als er wekelijks of maandelijks een vast moment is waarop alle collega’s samenkomen voor wat plezier en een informeel praatje.
Naast een wekelijks/maandelijks apéromoment, doet een werkgever er goed aan één keer per kwartaal een teambuilding te organiseren. Trek met alle werknemers naar een escape room en probeer binnen het uur te ontsnappen. Zo leren jullie elkaars ware aard kennen. Wie is het competitiebeest? Wie zorgt voor nieuwe ideeën? En wie neemt een afwachtende houding aan?
Individuele beloningen
Een groepsactiviteit is leuk om je team beter te leren kennen, maar als elke werknemer de nodige appreciatie krijgt van z’n werkgever, voelt die zich ook beter in zijn vel. Als werkgever laat je dus een kaartje drukken voor de verjaardag van elke collega. Een klein gebaar, maar het wordt zeker geapprecieerd.
Open communicatie
Open communicatie is niet alleen in een relatie belangrijk, maar ook op de werkvloer. Zijn er problemen of ligt er iets op je lever, dan moet je naar je leidinggevende kunnen toestappen en moeten die problemen bespreekbaar zijn. Op het werk moet er immers een veilige sfeer zijn en moet iedereen het gevoel hebben dat alles bespreekbaar is. Een werkgever die af en toe een complimentje geeft en oprecht geïnteresseerd is in de gevoelens van een werknemer voelt ook fijn aan.
Tot slot is het fijn als er appreciatie is voor je werk en je de nodige verantwoordelijkheid krijgt. Je kan aan je leidinggevende vragen om visitekaartjes te bestellen zodat je als nieuwe sales manager je gegevens kan achterlaten bij potentiële klanten. Gaat je leidinggevende in gaat op deze vraag, is dat een teken dat hij of zij vertrouwen heeft in jou en gelooft in je talent. Vertrouwen, veiligheid en transparantie zijn dan ook drie belangrijke kernwaarden op elke werkvloer.
Nick Van Ranst
Laatste berichten van Nick Van Ranst (toon alles)
- Hoe kan pralaya yoga jouw leven boosten? - 16 augustus, 2024
- Hoe efficiënt thuiswerken? - 12 augustus, 2024
- Hoe kan je haaruitval tegengaan? - 26 juli, 2024
- Ontdek de spannende wereld van online gokken - 26 juli, 2024
- Hoe kies je de beste ramen voor jouw huis? - 14 juli, 2024