Hoe een bericht boosten/promoten op Facebook?

Als Online Marketeer heb ik zelf mogen ondervinden dat Facebook een krachtig medium is om je doelgroep te bereiken. Het infiltreren in de News Feed van Facebook gebruikers biedt immers een enorm targeting potentieel.

Sinds Facebook genoteerd staat op de beurs en een hoge vlucht heeft genomen in aantal gebruikers, denkt het nog meer na over zijn verdienmodel. Dat resulteert in het gegeven dat een niet-gepromote post op je Facebook page nog slechts getoond wordt aan een selecte groep gebruikers, zo zien slechts 15% van al je fans een standaard bericht passeren.

Wil je meer dan dat? Dan wil Facebook daar ook een duit aan verdienen. Zo biedt het de mogelijkheid om je Facebook berichten te sponsoren. Dat betekent dat je aan een normale post een betalend bereik toevoegt. Op die manier verhoog je het bereik van het bericht (en de waarde ervan). Hoe kan je nu concreet zo’n Facebook bericht boosten? Dat geven we je mee in dit artikel:

1) Creëer sterke content

Enkel sterke content is de moeite waard om te boosten. Een bericht “Hallo iedereen” posten en gaan boosten, zal je natuurlijk weinig opleveren. Denk daarom aan:

  • Een bericht dat aansluit bij de doelgroep naar wie je het bericht wil boosten. Richt je je op 18-24 jarigen, schrijf dan ook een bericht dat in hun leefwereld past.
  • Beelden (foto of ingesloten Facebook video) maken je bericht sterker
  • Een call-to-action (link naar een site of newsletter) zal de ROI van je bericht verhogen en laat je toe het aantal clicks naar je site te meten.
  • De 20% tekstregel, die zegt dat Facebook weigert om berichten te promoten als meer dan 20% van de foto tekst bevat. Hetzelfde geldt voor wedstrijden, aangezien Facebook zeer strikte en strenge regels heeft rond wedstrijden.
  • Het feit dat berichten als “Koop mijn product” weinig mensen zal boeien in hun newsfeed. Sales gerichte posts werken niet zo goed op Facebook. Ludieke content of een promotie die op het juiste moment gebracht wordt (vb. Op 1 januari 2015, krijgt iedereen 15% korting in de webshop) zal bijvoorbeeld een stuk beter werken.

2) Begin te boosten!

Heb je de content waarin je gelooft te pakken? Dan kunnen we het bericht gaan boosten.

1) Plaats eerst het bericht op je tijdlijn zoals je dat altijd doet. De “Bericht promoten” button staat rechts van de post.

facebook bericht promoten 1

2) Kies vervolgens je doelgroep. Je kan ervoor kiezen om het bereik te beperken tot al je fans en hun vrienden, maar je kan ook een stap verder gaan door de mensen te selecteren die je wil bereiken dankzij Targeting.

facebook bericht promoten 2

3) Bepaal je budget. Je kan al een bericht boosten vanaf 1€ en zal meer visibiliteit krijgen naarmate je het budget verhoogt. Naarmate je het budget aanpast, zal Facebook ook het geschatte bereik mee aanpassen. Is het je eerste bericht dat je promoot? Dan is 48€ een mooi bedrag om mee te testen, daarmee bereik je algauw zo’n 10.000 tot 25.000 mensen.

facebook bericht promoten 3

4) Kies de looptijd van het bericht. Je kan ervoor kiezen om je bericht 1 dag te promoten tot maximum 7 dagen. 3 dagen is het doorsnee aantal dagen dat door de meesten wordt gekozen.

facebook bericht promoten 4

5) Promoten! Via deze button wordt je post gepromoot. Hou er wel rekening mee dat dit niet vanaf minuut 1 gebeurd, maar je dikwijls een wachttijd van enkele uren moet incalculeren. Verschillende mensen zullen je bericht nu in hun tijdslijn zien verschijnen als ‘Gesponsord’.

facebook bericht promoten 5

 

3) Analyseer resultaten

6) De button Promoten wijzigt zich naar Gepromoot. Onder de foto zullen nu 2 cijfers verschijnen > Het aantal mensen dat organisch (niet betalend) werd bereikt en het aantal mensen dat betalend werd bereikt.

facebook bericht promoten 6

The following two tabs change content below.
Johan is mee verantwoordelijk voor de inhoud van hoedoen.be. Hij vindt het interessant om mensen met handige tips op weg te helpen naar een oplossing. Je kan hem vinden via Linkedin

Laatste berichten van Johan (toon alles)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *